Disse 40 timene ødelegger fremgangen din

Disse 40 timene ødelegger fremgangen din

Mandag til fredag er ikke godt nok!

Det som skjer mellom fredag ettermiddag og mandag morgen har også stor betydning.

En typisk helg innebærer for mange vesentlig mer mat og vesentlig mindre aktivitet. Konsekvensen er potensielt null fremgang.

Hvorfor forsvinner fremgangen?

For å gå ned et halvt kilo (fett) må du ha et ukentlig energiunderskudd på 3500 kcal (i snitt 500 kcal pr dag). 4 dager med minus 500 er 2000 kcal totalt.

Disse 2000 kcal er det enkelt å spise opp i løpet av en helg. Ofte kan det blir også, fordi de 10-12.000 skrittene blir byttet ut med 1500-3000.

En typisk helg…

Fredag: Kanskje er det venninnekveld med ost, kjeks og vin? 500-1000 kcal ekstra.

Lørdag: Et kaffebesøk, en tur på restaurant, en bursdagsfeiring, en tur på byen, eller noe annet. Det blir fort 500-1000 kcal ekstra.

 

Søndag: Kanskje er du sliten, kanskje har du behov for å slappe av før du skal på jobb/skole mandag morgen. Du befinner deg stort sett på sofaen. Kanskje spiser du godis, kanskje unner du deg noe ferdigmat eller noe ekstra godt til seriene du streamer. Her blir det også fort 500-1000 kcal ekstra.

Oppsummert: Du har ikke bare spist inn de 2000 kcal i underskudd, manglende aktivitet har gjort at du ikke bare er i null, men også muligens i energioverskudd.

Ikke lov å kose seg litt?

Joda, det er lov å kose seg, men fremgangen vil utebli om det blir for mye – og hver uke.

Men kan ikke helga være tiden du kan ta med deg familien på en skikkelig skog eller fjelltur? Kan ikke helgen være da du kan ta deg en tidlig treningsøkt på lørdag formiddag fordi du har sovet ekstra lenge?

Det viktigste – enten det er helg eller ukedag – er å ha med seg verktøyene sunn fornuft og moderasjon.

For å unngå at de 40 timene ødelegger fremgangen din, er det viktig at du også tar grep i helgene. Vær bevisst på hvordan helga de er og se hva du kan gjøre, uten at det går utover trivselen. Etter lørdagens formiddagstreningen kan du jo kanskje kose deg med denne sjokolade og banan-milkshaken

 

Evaluer deg på rett måte

Hvis du kjenner deg igjen i dette, må du ikke finne på å tenke at løsningen er mer å trene enda mer og spise enda mindre i ukedagene. Det gjør bare behovet – og suget etter mindre trening og mer mat i helgene, større.

Straffekardio løser ingenting. Å sulte seg mandag til fredag løser heller ingenting. Du du ender bare opp som skuffet. Helårskropp blir det aldri.

Sjekk ut bildegalleriet vårt med over 250 før og etter-bilder av superkundene våre (Link til Facebook)

6 triks som gir bedre fremgang

  1. Begynn med styrketreningen. Du må bli sterkere, mye sterkere. Økt styrke betyr mer muskler, og mer muskler øker forbrenningen din. Da kan du i teorien gå opp i vekt, men ned i fettprosent. Altså kroppen din blir slankere og strammere.
  2. Øve deg på verktøyene «sunn fornuft» og «moderasjon». Det handler ikke om å nekte seg alt man har lyst på, men å klare å begrense seg.
  3. Ikke overdrive treningsmengden. Tren 3-4 dager i uken, det er mer enn nok. Du må ikke trene hver dag.
  4. Få opp hverdagsaktiviteten, også i helgene. Helga er tross alt perfekt for å finne på noe gøy ute.
  5. Ikke bli fanatisk. Det er ikke noe poeng å følge et ekstremt kosthold i ukedagene. Det vil bare føre til at sukker, fett og salt blir mer fristende når helga kommer.
  6. Tenk livsstil! Det du gjør må du kunne se for deg å gjøre i lang tid framover.

Det betyr ikke så mye om du velger fiberrik pasta eller ikke. Eller det supergrove brødet eller et litt lysere et. Jo mer du overdriver, jo større er lysten på å skeie ut i helga.

Bli bevisst på hva som er de vanskelige situasjonene. Sett opp løsningsforslag og se om du får det til. Bommer du, så prøver du bare på nytt. Det at du ikke fikk det til forrige helg, har garantert tilført verdifull informasjon som du kan bruke aktivt for å håndtere den påfølgende helga. Ikke bare erfar. Du må ta lærdom. Da kommer også fremgangen.

Anerkjenn situasjonen som den største utfordringen. Ikke deg selv!

About the Author

Veronica
Veronica (37) er daglig leder hos ElitePT og grunder av BodyVibes-metoden. Hun er Norgesmester i Bikini Fitness og har flere topp-3 plasseringer fra Internasjonale konkurranser, i tillegg til en sterk 10. plass fra EM. Hun har coachet 4 andre Norgesmestre i Bikini Fitness i tillegg til nesten 1000 kunder som har ønsket seg en slankere og sterkere kropp.