Disse diettene kan gi alvorlige mangler på næringsstoffer

Disse diettene kan gi alvorlige mangler på næringsstoffer

Kjente dietter øker risikoen for kritiske mangler på viktige næringsstoffer. Vitaminer og mineraler har fått ufortjent lite fokus, det er det på tide å gjøre noe med.

Undersøkelser viser at trend dietter kan gi store mangler. Du bør først som sist gjøre deg kjent med hva som er den mest næringsrike maten. I en av undersøkelsene gikk forskerne gjennom fire av de mest populære diettene.

  • Atkinson (lite karbohydrater)
  • South Beach (lite fett og lav glykemisk indeks)
  • DASH (fokus på grønnsaker, frukt og maks 27 % fett
  • Best Life (fokus på kosthold og eliminasjon av usunn mat).

Har du lyst på en sunn, sterk og feminin kropp? Sjekk ut Strong Glutes programmet vårt!

Dietter og næringsstoffer

I en av undersøkelsene sammenlignet de 4 mye brukte dietter. Den visste store mangler.

  • Atkinson og 1700 kcal dekket kun 44 % av daglig inntak av vitaminer og mineraler.
  • South Beach og 1200 kcal dekte kun 22 % av daglig anbefalt inntak av vitaminer og mineraler.
  • Dash: 52 %
  • Best Life: 56 %.

Manglene er faktisk så store at du må spise 3500 kcal (!) for å dekke behovet. Størst mangel var det for:

  • Biotin
  • Vitamin D
  • Krom
  • Jod
  • Molyden

I studien påpeker forskerne at manglene knyttes til flere alvorlige sykdommer.

Anbefalt lesning: Finn ut hvorfor baderomsvekten alltid viser feil tall

sliten kropp

Gode kilder til næringsrik mat

Tabellen nedenfor forteller de hva som er gode kilder til mikronæring basert på mat vi typisk spiser mye av.

Næringsstoffer De viktigste kildene i kostholdet
Tiamin (B1) Kornvarer, kjøtt, innmat, melk, melkeprodukter, grønnsaker, frukt, bær
Riboflavin (B2) Melk, ost, kjøtt, innmat
Niacin Kjøtt, fisk, belgvekster, kornvarer
Pyridoksin (B6) Kjøtt, lever, kornvarer
Vitamin B12 Kjøtt, innmat, fisk, egg, melk, ost
Folsyre Grønnsaker, frukt, lever, kornvarer
Pantotensyre Animalske matvarer og kornvarer
Biotin Innmat, meieriprodukter, grønnsaker
Vitamin C Frukt, fruktjuice, bær, grønnsaker, poteter
Vitamin A Lever, melk, margarin, fet fisk, tran, frukt og grønnsaker
Vitamin D Fet fisk, tran, melk- og meieriprodukter (som er tilsatt)
Vitamin E Margarin, vegetabilske oljer, kornprodukter, frukt og grønnsaker
Vitamin K Grønne bladgrønnsaker, margarin, planteoljer, meieriprodukter, frukt, kjøtt, fisk
Jern Grove kornprodukter, kjøtt, blod, innmat, leverpostei, grønne grønnsaker
Kalsium Melk, meieriprodukter, sardiner, grønne grønnsaker, mandler
Kalium Poteter, frukt, bær, grønnsaker, melk, meieriprodukter
Natrium Brød, ost, kjøttprodukter, fiskeprodukter
Sink Kjøtt, melk, melkeprodukter, grove kornprodukter
Kopper Kornvarer
Magnesium Grønnsaker, grove kornvarer, kjøtt og innmat
Selen Kornvarer, fisk, kjøtt, innmat, melk og melkeprodukter

Har du sjekket ut bildedatabasen vår med over 250 før og etterbilder? (Facebook-link)

Hva kan vi lære av undersøkelsene? At selv om det fokuseres mye på energiinntak (kcal), proteiner, fett og karbohydrater – må vi ikke glemme av vitaminene og mineralene. Et enkelt tips er å ta en blodprøve for å finne ut om du får dekt behovene dine.

Få hjelp av oss til å sette opp en næringsrik, smakfull og enkel kostholdsplan. Ta kontakt i dag for et godt uforpliktende tilbud på post@elitept.no

Referanser

  1. Prevalence of micronutrient deficiency in popular diet plans. Jayson B Calton Journal of the International Society of Sports Nutrition 2010
  2. Nutr J. 2012 Jun. Micronutrient deficiency in obese subjects undergoing low calorie diet. Damms-Machado A
  3. Am J Clin Nutr. 2010. Micronutrient quality of weight-loss diets that focus on macronutrients: results from the A TO Z study. Gardner CD

About the Author

Veronica
Veronica (37) er daglig leder hos ElitePT og grunder av BodyVibes-metoden. Hun er Norgesmester i Bikini Fitness og har flere topp-3 plasseringer fra Internasjonale konkurranser, i tillegg til en sterk 10. plass fra EM. Hun har coachet 4 andre Norgesmestre i Bikini Fitness i tillegg til nesten 1000 kunder som har ønsket seg en slankere og sterkere kropp.