Er du klar over gevinstene ved å trene under graviditeten?

Er du klar over gevinstene ved å trene under graviditeten?

Å trene styrketrening under en graviditet kan være gull verdt. Men kjenner du til fordelene? Hjelp oss gjerne å opplyse kvinner om de store gevinstene.

Studier viser at kvinner som er moderat fysisk aktive regelmessig under svangerskapet høster mange positive effekter.

Graviditet, styrketrening og fysisk aktivitet

1. Har et langt enklere svangerskap
2. Har bedre selvfølelse
3. Har sjeldnere svangerskapdepresjon
4. Får færre komplikasjoner under fødsel
5. Forløsningen oppleves mindre anstengende
6. Forløsningstiden er kortere
7. Har flere normale fødsler
8. Høyere toleranse for smerte
9. Kommer seg hurtigere etter fødselen

Trening og styrketrening gir kortere sykehusopphold, færre tar keisersnitt og barnet har høyere APGAR-score, noe som sier noe om formen barnet er i, rett etter førdselen. Høy APGAR score er positivt.

Listen kunne vært mye lengre. Vi tror derimot at ikke at alle gravide er klar over dette, og håpet er at ved å spre denne informasjonen, så blir flere oppmerksom på de store gevinstene. Så er du gravid? Tren styrketrening og beveg deg.

@Maikenst (IG) er gravid og trener styrketrening.

@Maikenst (IG) er gravid og trener styrketrening.

Hva med kosthold og vektnedgang?

Her støtter vi oss til forskning og tilgjengelig informasjon fra Helsedirektoratet. Retningslinjene deres er tydelig på at noe slankekur anbefales ikke under en graviditet. Når det gjelder energiinntaket og økt energibehov er følgende en fin pekepinn.

  • 1 trimester: 100 kcal ekstra/dag.
  • 2 trimester: 200 kcal ekstra/dag.
  • 3 trimester: 500 kcal ekstra/dag.

Vektøkning kan være utfordrende å akseptere, men det er viktig å forstå at dette er en del av graviditeten og er viktig for at barnet ikke har lav fødselsvekt. Lav fødselsvekt knyttes til dårligere helse både tidlig og sent i livet.

Anbefalt vektøkning under svangerskapet

  • Normalvektig: 11-16 kg
  • Undervektig: 12,5-18 kg
  • Overvektig: 7-11 kg.
  • Svært overvektig: 5-9 kg.

Definisjonene baserer seg på BMI eller kroppsmasseindeks på norsk.

  • Undervektig: <18,5
  • Normalvekt: 18,5-24,9
  • Overvektig: 25-29,9
  • Svært overvektig (fedme): 30-34,9

Hva med energiinntak og amming?

Det er flere ting som er viktig å tenke på under ammingen. Det ene er at du spiser et balansert og variert kosthold slik at melken blir mest mulig næringsrik. Forskning tyder på at det å amme øker forbrenningen med cirka 500 kcal pr. dag. Det betyr riktignok ikke at du må kompensere for disse kaloriene ved å øke energiinntaket med 500. Dette kan du fortløpende evaluere ved å følge med på om du produserer tilstrekkelig melk.

Ammehjelpen.no anbefaler kvinner ikke å spise mindre enn 1500 kcal pr dag. Dette er i tråd med de typiske anbefalingene fra enræringsfysiologer.

Take home message!

Kort og godt: Tren under graviditeten, men tilpass treningen ut fra hvor langt du har kommet i graviditeten. Etter hvert må du ta større hensyn og justere fortløpende. Dette kan blant annet legen din gi deg råd om. Vi kan også bistå deg med et sunt og variert kosthold og riktig styrketrening under graviditet.

I perioden etter svangerskapet bør du følge god med på at du produserer nok melk og spiser et sunt kosthold slik at melken er mest mulig næringsrik. Stor vektreduksjon under ammingen anbefales ikke, selv om det er vanlig å gå litt ned i vekt pga. høyere energiforbruk.

Likte du denne artikkelen? Da vil jeg anbefale deg denne.

About the Author

Veronica
Veronica (37) er daglig leder hos ElitePT og grunder av BodyVibes-metoden. Hun er Norgesmester i Bikini Fitness og har flere topp-3 plasseringer fra Internasjonale konkurranser, i tillegg til en sterk 10. plass fra EM. Hun har coachet 4 andre Norgesmestre i Bikini Fitness i tillegg til nesten 1000 kunder som har ønsket seg en slankere og sterkere kropp.