Har du lyst på en cola zero? Go ahead!

  • Har du lyst på en cola zero? Go ahead!

Har du lyst på en cola zero? Go ahead!

Cola Zero, Pepsi Max, Fun light saft. Poenget med artikkelen er ikke å få deg til å drikke mer lettbrus. Det handler mest om at jeg vil at du skal forstå at frykten for kunstig søtning er helt ubegrunnet.

Det er forsket ekstremt mye på dette de siste 30 årene, spesielt Aspartam.

EFSA, Den Europeiske Vitenskapskomiteen for mat og miljø, konkluderer i siste rapport fra 2014 at Aspartam er helt trygt i normale mengder.

Øvre anbefalte inntak er på 4 liter per dag. Her ligger det også en sikkerhetsmargin på 100x. Med andre ord: 400 liter pr dag. I praksis betyr det at væskeinntaket som medfølger vil ta livet av deg lenge før du får i deg farlig mye aspartam.

Aspartam er ikke sukker

Og nei, det er ikke sånn at man legger på seg av lett-brus fordi «kroppen tror det er sukker». 0 kalorier er 0 energi, og det er kun energi som lagres som fett. Det er faktisk umulig at lettbrus i seg selv lagres som fett.

Men, når det er sagt så kan søte drikker for enkelte (ikke alle!) trigge sultfølelse, som kan føre til overspising og et høyere kaloriinntak, som igjen kan føre til økt fettlagring.

Et godt kosthold må være på plass!

Man må ha den solide grunnmuren i form av et godt balansert kosthold med nok god næring. Og vet du hva? Har du det forsvinner mye av søtsuget, ved å spise MER sunn næringsrik mat.

Ta gjerne en Cola Zero sammen med den hjemmelagede hamburgeren av karbonadedeig og råstekte poteter med havsalt og ketchup uten tilsatt sukker. Du skjønner tegninga.

Jeg skal ikke forsvare å drikke mengder med lettbrus, det tror jeg ikke er sunt. Alt er farlig i for store mengder. Men, å bytte ut vanlig sukkerbrus til fordel for lettbrus, det finnes ingen tvil. EFSA mener at øvre anbefalt mengde lettbrus er 4 liter pr dag. I dette ligger det også at sikkerhetsmarginen er x100. Så i praksis kunne du drukket 400 liter per dag, og enda ikke kommet opp i de nivåene som er farlige.

52.000 kcal i løpet av 1 år

La oss si du drikker 5 halvlitere med cola per uke (ja, mange gjør faktisk det). Dette blir 1000 kcal i uka eller 52.000 kcal i året. Regner du om dette til potensiell lagring av kroppsfett, er det snakk om 7,43 kg. For å forbrenne disse kaloriene og holde fettmassen stabil må du jogge cirka 173 timer på tredemølla. Så hvorfor ikke bytte til cola zero? Det ville jeg ha gjort.

Et argument som stadig trekkes frem er at kunstige søtningsstoffer gjør at vi skiller ut mengder med insulin, på lik linje som om vi drakk sukkervann. Vel, går du i bakken av lavt blodsukker etter å ha drukket en halvliter Cola Zero? Ikke jeg heller.

Hadde vi skilt ut mengder med insulin og det ikke var noe sukker i blodet som kunne skyves inn i cellene hadde blodsukkeret falt såpass at vi hadde blitt svimmel og «gått i bakken». Det er ingenting som tyder på at inntak av aspartam eller annen kunstig søtning fører til insulinutskillelse (1-3).

Så slutt å skyld på lettbrusen. Den kan faktisk være din venn om du ønsker å gå ned i vekt da den kan spare deg for mange kalorier. Ulempene med inaktivitet og generelt dårlig kosthold bør få mer fokus i mediene, enn det å svartmale kunstig søtning.

NB: Husk likevel at tennene dine heller ikke liker lettbrus. Så vær flink med tannpusen.

Skål! (med lettbrus)

Referanser

  1. A. Raben, et.al. (2011). Increased postprandial glycaemia, insulinemia, and lipidemia after 10 weeks’ sucrose-rich diet compared to an artificially sweetened diet: a randomised controlled trial. Food Nutr Res. 2011; 55: 10.3402/fnr.v55i0.5961.
  2. D.F.Tate, et.al. (2012). Replacing caloric beverages with water or diet beverages for weight loss in adults: main results of the Choose Healthy Options Consciously Everyday (CHOICE) randomized clinical trial. Am J Clin Nutr March 2012
    vol. 95 no. 3 555-563
  3. S.D.Anton, et.al. (2010). Effects of stevia, aspartame, and sucrose on food intake, satiety, and postprandial glucose and insulin levels. Appetite. 2010 Aug; 55(1): doi: 10.1016/j.appet.2010.03.009