Har du lyst på en cola zero? Go ahead!

Har du lyst på en cola zero? Go ahead!

Hensikten med denne overskriften er ikke å få dere til å begynne å drikke mengder med lettbrus. Det er å kurere dere for frykten for kunstig søtning. Det er nå, en gang for alle, slått fast at normale doser med kunstig søtning ikke har noen negative effekter på helsa vår.

Det er forsket ekstremt mye på dette de siste 30 årene, spesielt Aspartam. EFSA (European Food Safety Authority) konkluderer i en rapport basert på alle nye tilgjengelige studier og 30 år forskning at Aspartam er trygt i normale mengder.

Kroppen tror ikke at det er sukker

Og nei, det er ikke sånn at man legger på seg av lett-brus fordi «kroppen tror det er sukker». 0 kalorier er 0% energi, og det er kun energi som lagres som fett. Det er faktisk umulig at lettbrus i seg selv lagres som fett.

Men, når det er sagt så kan søte drikker for noen trigge sultfølelse, som kan føre til overspising og et høyere kaloriinntak, som igjen kan føre til økt fettlagring. Du har de som bestiller dobbel big Mac med ekstra majones og pommes frites, – og lettbrus.. Det blir litt feil.

– Et godt kosthold må være på plass!

Man må ha den solide grunnmuren i form av et godt balansert kosthold med nok god næring. Og vet du hva? Har du det forsvinner mye av søtsuget, ved å spise MER sunn næringsrik mat. Ta gjerne en Cola Zero sammen med den hjemmelagede hamburgeren av karbonadedeig og råstekte poteter med havsalt og ketchup uten tilsatt sukker. Du skjønner tegninga..

Nå tror du kanskje at jeg er sponset av Coca Cola, (dessuten liker jeg Pepsi Max bedre), men bare for å motbevise det:

Du har de som påstår at det er MYE bedre å drikke en halvliter vanlig cola, enn cola Zero…

Javel. Så du sier at det er bedre å innta 21 sukkerbiter, nærmere bestemt 50 gram rent sukker som tilsvarer 200 kcal, som i tillegg fører til at kroppens insulinpumpe går på høygir for å holde blodsukkeret på et normalt nivå, enn å drikke noe uten sukker og kalorier som ikke utløser utskillelse av insulin og potensiell lagring av fett?

Jeg skal ikke forsvare å drikke mengder med lettbrus, det tror jeg ikke er sunt. Alt er farlig i for store mengder. Men, å bytte ut vanlig sukkerbrus til fordel for lettbrus, det finnes ingen tvil.

52.000 kcal i løpet av 1 år

La oss si du drikker 5 halvlitere med cola per uke (ja, mange gjør faktisk det). Dette blir 1000 kcal i uka eller 52.000 kcal i året. Regner du om dette til potensiell lagring av kroppsfett, er det snakk om 7,43 kg. For å forbrenne disse kaloriene og holde fettmassen stabil må du jogge cirka 173 timer på tredemølla. Så hvorfor ikke bytte til cola zero? Det ville jeg ha gjort.

Et argument som stadig trekkes frem er at kunstige søtningsstoffer gjør at vi skiller ut mengder med insulin, på lik linje som om vi drakk sukkervann. Vel, går du i bakken av lavt blodsukker etter å ha drukket en halvliter Cola Zero? Ikke jeg heller. Hadde vi skilt ut mengder med insulin og det ikke var noe sukker i blodet som kunne skyves inn i cellene hadde blodsukkeret falt såpass at vi hadde blitt svimmel og «gått i bakken». Det er ingenting som tyder på at inntak av aspartam eller annen kunstig søtning fører til insulinutskillelse (1-3).

Så slutt å skyld på lettbrusen. Den kan faktisk være din venn om du ønsker å gå ned i vekt da den kan spare deg for mange kalorier. Ulempene med inaktivitet og generelt dårlig kosthold bør få mer fokus i mediene, enn det å svartmale kunstig søtning.

Skål! (med lettbrus)

Referanser

  1. A. Raben, et.al. (2011). Increased postprandial glycaemia, insulinemia, and lipidemia after 10 weeks’ sucrose-rich diet compared to an artificially sweetened diet: a randomised controlled trial. Food Nutr Res. 2011; 55: 10.3402/fnr.v55i0.5961.
  2. D.F.Tate, et.al. (2012). Replacing caloric beverages with water or diet beverages for weight loss in adults: main results of the Choose Healthy Options Consciously Everyday (CHOICE) randomized clinical trial. Am J Clin Nutr March 2012
    vol. 95 no. 3 555-563
  3. S.D.Anton, et.al. (2010). Effects of stevia, aspartame, and sucrose on food intake, satiety, and postprandial glucose and insulin levels. Appetite. 2010 Aug; 55(1): doi: 10.1016/j.appet.2010.03.009

About the Author

Åge Bunde
Åge Bunde er utdannet personlig trener, sykepleier, NLP coach og ernæringsfysiolog. Viktigst er det derimot at han er lidenskapelig opptatt av trening, kosthold og helse.