Julebord med god samvittighet, går det an??

Julebord med god samvittighet, går det an??

Julebordsesongen er i gang for fullt. Du vil gjøre minst mulig skade på vei mot målene dine. I den anledning lurer du sikkert på hvilken tilnærming som er best? Vel, vi har ingen fasit, men under gir vi deg noen gode tips som du kan ta med deg i tiden fremover nå.

Først: Det er kaloribalansen over tid som bestemmer din fremgang, eller mangel på fremgang.. Og for å bruke et slitt uttrykk: Det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår som er avgjørende.. Det er de 350 dagene ellers i året.  Ligger du i et kaloriunderskudd over tid vil du ubønnhørlig gå ned i vekt/fett%.

Hvor mye skade gjør et julebord?

Innse at det økte kalori-inntaket denne kvelden kanskje setter deg en uke eller to tilbake om du har som mål å gå ned i vekt eller fettprosent. Men om du ekstra flink i matveien dagene i forkant av julebordet, så går du kanskje sågar i null den uken. Da havner du i verste fall på stedet hvil med tanke på dine målsetninger.

Det er på tide å finne frem kalkulatoren igjen:

la oss si at du ligger i et lite underskudd på 200 kcal pr dag fra mandag til fredag og på søndag 6 x 200 = 1200 kcal. Da har du faktisk 1200 ekstra kalorier du kan kose deg med på lørdag, uten å overskride kaloribudsjettet for den uken.. Ganske bra ikke sant?

Ja, du har kanskje utsatt progresjonen en liten uke, men jammen var det godt med julemat og et par glass rødvin i godt lag! Ikke undervurder den viktige psykologiske effekten av dette.

OBS OBS! Det er imidlertid ikke uvanlig at man kan få cravings etter man har smakt på deg gode liv.. Så vær flink og kom tilbake i gode rutiner på søndagen. Klarer du det så er resultatet at ingen skade er skjedd, og du hadde en super kveld!

GOOOOD SAMVITTIGHET!

Dette er faktisk utrolig viktig. Om du først bestemmer deg for å dra på julebord, med alt det innebærer av god mat og drikke. VÅG IKKE å få dårlig samvittighet.

Noen kvelder med god mat og drikke er en dråpe i havet i det lange løp. Aksepter fullt og helt at du er innforstått med konsekvensene av å gjøre dette. Du er voksen og tar egne valg.

Ja, du kan komme til å føle deg litt shabby og full av vann på søndag. Men så snart du går tilbake å spiser det du vanligvis gjør så går det fort over.

Skulle du ønske deg en litt sunnere jul, tenk slik:

  • Livsstil: Det er hverdagene som teller. Ikke hva du gjør mellom jul og nyttår..
  • Prioriter kjøtt/fisk når du spiser julemiddagen.
  • Om du spiser mye til middag, så kan du spise litt mindre til de andre måltidene den dagen, et bra tips er å spare opp karbohydrater og protein til julemiddagen og desserten, og spise magre proteinkilder til måltidene tidligere på dagen.
  • Utnytt den ekstra julematen ved å ta deg et par tunge treningsøkter.
  • Og bruk hodet (litt i alle fall). Stopp når du er passe mett, og ikke vær typisk ”Norsk” og spis og drikk så mye du klarer, bare fordi det er gratis mat..

Så som dere ser kan man fint kose seg på noen julebord fremover (med god samvittighet) uten at det går nevneverdig ut over resultatene dine 🙂

 

 

 

About the Author

Åge
Åge er utdannet personlig trener, sykepleier, NLP coach og ernæringsfysiolog.