Kaloririk mat er ikke usunt

Kaloririk mat er ikke usunt

Iherb. Walden farms. Questbars. Det er kanskje ikke så rart at mange tror at energirik (kaloririk) mat er usunt. For mange virker det som om målet er å spise så energifattig mat som mulig. Kast plommen sier dem, også kan du heller spise så mange eggehviter du bare vil.

Ikke sett likhetstegn mellom energirik og usunn. Se eksempelvis på olivenolje, nøtter, avocado og egg. Dette er riktignok mat som inneholder mye energi og som du ikke kan spise ubegrenset av, men dette er sunn og næringsrik mat du fint kan inkludere i et variert og fornuftig kosthold.

Likevel har jeg flere ganger sett anbefalinger som «dropp fettet, så kan du heller spise 3-4 ganger så mye grønnsaker». Det personen kanskje ikke vet er at vi faktisk trenger fett for å ta opp de fettløselige vitaminene A, D, E, K.

Det som i utgangspunktet kanskje startet som fornuftige justeringer i kostholdet for å gå ned i vekt og fettprosent, har for noen tatt helt av. Det som var helgekosen, en liten belønning for å ha spist og trent bra uken i forveien, er byttet ut med «sukkerfrie» pastiller, fluff og funlight-gelé. All mat veies og hver minste kalori skal telles.

Jeg vet at det er veldig mange som burde føle seg truffet. Så til dere – tenk dere om. Denne forståelsen om at kaloririk mat er usunn, stemmer ikke. Overhodet ikke.

Visste du at…?

1. Det at du spiser 100 kcal mer en dag betyr ikke at du legger på deg 100 kcal i form av fett. Det er ikke 100 kcal i overskudd en gang. Forskning viser at når vi mennesker spiser mer mat, så forbrenner vi også mer. Ikke bare gjennom den termiske effekten maten har, men også fordi vi beveger oss ubevisst mer. Riktignok noen mer enn andre.

2. Å trene i hettegenser øker ikke forbrenningen. Så kutt ut dette tullet med å ha på deg masse klær bare for å svette mest mulig. Du kan forstyrre kroppens elektrolyttbalanse og bidra til at du ikke har tilstrekkelig med vitaminer og mineraler i kroppen.

3. Næringsinnholdet på mat kan være feil (ja du leste riktig). Så når du finregner på kalorier, fett, proteiner og karbohydrater, så er det ikke sikkert det er riktig. Dette finnes det flere eksempler på, både på mat fra Norge og kjøpt på internett (f.eks Walden farms).

4. Kroppen din er faktisk ganske så tilpasningsdyktig. Spiser du mindre så forbrenner du mindre. Kroppen blir aldri et regnestykke.

5. Stress øker væskeretensjon og senker fettforbrenningen. Et ensidig og feilaktig fokus på kosthold og trening gjør alle stresset. Ja, deg også.

6. Mat gir faktisk bedre prestasjon. Bruk maten til å trene godt, bli sterkere og kjenn på godfølelsen. Det å redusere mengden kardio vil for mange ha en veldig positiv effekt.

7. Husk at en sliten kropp aldri vil samarbeide. Den klarer kanskje å være med på hardkjøret en viss periode, men før eller siden vil den si fra. Det kan gi mange ulike og diffuse symptomer på at den faktisk ikke vil noe mer. Ikke tolk dette som noe positivt (pain is weakness leaving the body…)

Hvor mange kan oppriktig si at de ikke får dårlig samvittighet av å spise en stor plate sjokolade på 150 gram i kveld? 

Hvis du er enig i tankegangen min, del gjerne innlegget videre og spre budskapet om at kaloririk mat nødvendigvis ikke er usunt!

About the Author

Åge Bunde
Åge Bunde er utdannet personlig trener, sykepleier, NLP coach og ernæringsfysiolog. Viktigst er det derimot at han er lidenskapelig opptatt av trening, kosthold og helse.