Lavere fettprosent vs Sultfølelse

Lavere fettprosent vs Sultfølelse

Den store kampen; Sultfølelse veid opp mot en lavere fettprosent. Skal du ned i fett% MÅ du ligge i et kaloriunderskudd, over tid. Dette VIL føre til sultfølelse, men ved å velge smart i matveien kan man holde sultfølelsen på et akseptabelt nivå.

Et viktig spørsmål; Hvilket næringsstoff gir best metthetsfølelse?

Protein er vinneren, uansett hvordan du vender og vrir på det. Proteintypen som gir best effekt er magre rene proteinkilder som kjøtt, fist, egg, kylling og magre meieriprodukter. Men det er faktisk mye forskning som viser at selv er ”raskt” og lettfordøyelig protein som Whey (typisk proteinshake) demper både sult og søtsug bedre enn de andre næringsstoffene.

Karbohydrater kan også redusere sultfølelsen. (Men ikke i samme grad som protein) Men velg rett karbohydratkilde. De med høyt fiberinnhold og stort volum er best. Grønnsaker, frukt, og fullkornsprodukter (i den rekkefølgen) gjør en god jobb for å kupere sultfølelsen. Hold deg unna prosesserte karbohydrater som er energitett og har lavt volum som kjeks og lignende.

Fett demper sultfølelsen MEGET bra, men det er et STORT men. Per kalori gir de langt dårligere metthetsfølelse enn både proteiner og fiberrike karbohydrater. Ja, om du spiser mye fett blir du mett, men du har også fått inn mye kalorier.. Hadde du spist samme antall kalorier i form av proteiner og fiberrike karbohydrater, hadde du holdt deg enda lengre mett. Husk, protein og karbohydrater har bare 4kcal pr gram, mens fett har hele 9kcal pr gram. (Alkohol har 7kcal pr gram btw..)

I tillegg har proteiner høy termogen effekt, ca 30%, dvs at ved å innta 100kcal i form av en ren proteinkilde, bruker kroppen 30% av energien på å bryte dette ned, og du vil sitte igjen med bare 70 nettokalorier. En annen fordel med å fokusere på magre proteinkilder, er at du ubevisst spiser ”renere”. Fisk, fugl, kjøtt, egg, og magre meieriprodukter er lite tuklet med av oss mennesker, og du finner dem i sin naturlige form på butikken.

Til slutt:

Det er ikke noe magisk ved å kutte ut det ene eller andre næringsstoffet (fett/karb) som mange tror.. Det som avgjør 90-95% av om du går opp eller ned i vekt og fett% er kaloribalansen, og hvor de kcal kommer fra (P/F/K) spiller liten rolle.

Kutter du alt av karbohydrater fra kosten vil du etter kort tid crave karbohydrater som gal, selv om du egentlig ikke er sulten. Kutter du alt av fett vil det ikke gå lang tid før du blir tatt på fersken oppi peanøttsmørglasset..

Gå for et godt balansert kosthold med høy andel protein, og sunne fiberrike karbohydratkilder. Da blir reisen mot en lavere fettprosent langt enklere.

About the Author

Åge
Åge er utdannet personlig trener, sykepleier, NLP coach og ernæringsfysiolog.