Le mer!

Le mer!

Kanskje det viktigste: ha det gøy på veien mot målet. Finn et opplegg du trives med, gjør det enkelt og kos deg på veien!

Mange overser det helt grunnleggende som må være på plass. I stedet for fokuseres det alt for mye på de bitte små detaljene som egentlig ikke utgjør noen særlig forskjell.

De helt enkle valgene – det er de som over tid gir de beste resultatene. Så ikke gå i den typiske fellen ved å gjøre ting unødig komplisert. Uansett om du ønsker å stå på en fitness-scene eller bare vil bli den BESTE utgaven av deg selv, kan det være greit å ha noe konkret å forholde seg til!

1) KOSTHOLD: Skriv ned matlogg for tre dager. Prøv å gjør 3-5 små valg som gjør kostholdet ditt bedre. Det kan være eksempelvis;

a) Spise litt mindre mat.
b) Spise til faste tider.
c) Vite på forhånd hva du skal spise. I korte trekk handler det om å få et mer bevisst forhold til hvor mye du spiser.

Kan du kanskje spise mer grønnsaker, frukt og bær? Spiser du kanskje litt mye usunn mat/godteri? Litt mer proteinrik mat vil være effektivt for mange.

Se også: Fettforbrenning

2) TRENING: Det viktigste er å trene regelmessig over tid. Ingenting slår dette. Sekundært er det en fordel om du prøver å bli sterkere og mer utholdende. Tilpass øvelsene til målet ditt. Ikke glem litt variasjon. Det fryder med variasjon også på treningsfronten.

3) ANDRE LIVSSTILSFAKTORER: Ikke glem viktigheten av søvn. Legg til rette for at du sover godt da dette kan ha stor betydning for hvilke valg vi tar gjennom dagen, spesielt når det kommer til mat og innsatsen på trening. Lite søvn fører til mindre viljestyrke og et større spise- og våkenvindu. Dårlig dømmekraft og et større tidsvundu å spise på, er sjeldent en god kombinasjon.

Prøv å få deg 7-9 timer med kvalitetssøvn, eliminer unødvendig stress, få opp hverdagsaktiviteten, smil og le mer. Ikke ta alt så alvorlig, senk skuldrene.

Kort oppsummert:

  • Spis næringsrik, sunn og smakfull mat basert på det du ønsker å oppnå.
  • Sov nok, stress ned og le mer.
  • Tren regelmessig og ikke glem å ha progresjon.

Smil til verden og verden smiler til deg!

About the Author

Åge Bunde
Åge Bunde er utdannet personlig trener, sykepleier, NLP coach og ernæringsfysiolog. Viktigst er det derimot at han er lidenskapelig opptatt av trening, kosthold og helse.