Søte løgner om melk

Søte løgner om melk

Øker melk risikoen for å dø med 90 % ? Det hevder i alle fall OnlineLifeChange med sine 21.000 følgere på Facebook.

I innlegget på siden deres påstås det at tre eller flere glass melk pr. dag øker dødsrisikoen med 90 % og at melk øker risikoen med lårhalsbrudd med 15 %. Uttalelsen baserer seg på en svensk undersøkelse fra 2014.

Er det riktig? Burde kanskje vi som Nasjon bare kutte ut melken?

Dødelig forskning på melk

Til tross for at OnlineLifeChange hevder at det er generell enighet i vitenskapen om påstandene, uttaler forskerne selv i konklusjonen:

Given the observational study designs with the inherent possibility of residual confounding and reverse causation phenomena, a cautious interpretation of the results is recommended.

Studien er en såkalt befolkningsstudie. Slike undersøkelser kan finne sammenhenger, men ikke årsakssammenhenger.

At leseferdigheter og skostørrelse har en sammenheng, betyr ikke at det ene fører til det andre. At hvor mye iskrem vi spiser og badeulykker har en sammenheng, betyr heller ikke at ispinnen øker risikoen for å drukne. Det er vel mer sannsynlig at når mange spiser iskrem, så er det fordi været er fint, og er været fint, så bader flere.

Stor guide – Fjern magefett på rekordtid

Styrker og svakheter?

I innlegget skriver OnlineLifeChange:

Vi bryr oss kun om hva vitenskapen viser (…). Studien (epidemiologisk studie, så andre faktorer kan ha spilt inn) viser at om du er kvinne og drikker 3 glass melk eller mer hver dag, har du 90 % større risiko for å dø, 60 % høyere risiko for lårhalsbrudd og 15 % høyere sjanse for andre brudd, sammenlignet med dem som drikker mindre enn et glass

Studien tar for seg 60K kvinner og 40K menn over 20 år. Skal du fremdeles handle melk i dag?

Det kan være mange forklaringer til at de som drakk tre eller flere glass melk hadde høyere dødsrisiko enn de som drakk et glass eller mindre. En befolkningsundersøkelse har en del naturlige usikkerhetsmomenter ved seg. Det er også viktig å huske på at alle studier – absolutt alle – har styrker og svakheter. Derfor er det viktig ikke å la en enkelt studie ha for stor betydning.

At en befolkningsstudie peker på en sammenheng, gjør at videre forskning på området er interessant.

Les også: Har du lyst på en cola zero? Go ahead!

Trygt å drikke melk

Du kan per i dag helt trygt drikke melk. En – 1 – studie kan ikke forandre anbefalingen om å la både melk og meieriprodukter ha en viktig plass i nordmenns kosthold.

Det naturlige er heller støtte seg til kunnskapsoppsummeringer.

Kunnskapsoppsummeringer summerer opp undersøkelser, utdyper hva vi vet og ikke vet, hvor det trengs mer forskning, osv.

Glem heller ikke at…

Melk inneholder kalsium, jod, protein av høy kvalitet, vitamin B12, B2, fosfor og enkelte varianter vitamin D som er tilsatt. Melk inneholder også magnesium, andre vitamin B-varianter og kalium.

Artikkelen er skrevet som et samarbeid blant flere av ElitePT sine online coacher. 

About the Author

Veronica
Veronica (37) er daglig leder og grunder av ElitePT. Hennes ekspertise er vektreduksjon og livsstilsendring. I 2015 ble hun Norgesmester i Bikini Fitness for deretter å kapre en sterk 10 plass i EM. Som coach har hun fulgt opp over 1000 kunder, blant annet 4 Norgesmestre i Bikini Fitness og en lang rekke medaljevinnere i nasjonale og internasjonale stevner.