Slik går du ned i vekt og sier evig farvel til kiloene

Slik går du ned i vekt og sier evig farvel til kiloene

Å gå ned i vekt er kjempevanskelig. Men jeg har en oppskrift som jeg mener fungerer godt på alle. Jeg har prøvd den ut på flere tusen nordmenn. Jeg har vært så heldig å følge mange av dem over flere år. Disse erfaringene ønsker jeg nå å dele med deg.

En av de aller vanligste feilene jeg ser er folk som prøver å spise minst mulig. Ofte samtidig som de trener mest mulig. Flere økter er jo bedre? Min erfaring er at dette er helt feil måte å gjøre det på.

Hvorfor?

Mindre mat ødelegger

Du går kanskje mer ned i vekt av å spise minst mulig (og trene mest mulig), men det fungerer kun i en kort periode. Jo mer du går ned i vekt, jo mer vil kroppen kjempe i mot deg.

  1. Mindre energi
  2. Større sultfølelse
  3. Mindre hverdagsaktivitet
  4. Større tap av muskelmasse
  5. Redusert forbrenning

Samtidig som at disse effektene bare blir sterkere og sterkere blir ofte motivasjonen svakere og svakere. Den troen du hadde på oss selv da vi begynte er plutselig borte. Før du vet ordet av det har du rykket tilbake til start. Med renter!

Har du fått med deg vårt siste konsept? Strong Glutes er skreddersydd kvinnen som ønsker å se bra ut!

Prosjekt: Ned i vekt

Hvis du ønsker å gå ned i vekt uten at kiloene kommer tilbake, er det noen grep du bare må gjøre.

Spis proteinrikt. Protein gjør at du ubevisst spiser mindre, tar vare på forbrenningen og bygger muskler.

Større muskelmasse er ekstremt viktig. Fett tar opp cirka 15 % mer plass enn muskler når vekten er den samme. Det betyr at hvis du veier det samme, men «bytter ut» 2 kilo fett med 2 kilo muskler, så blir kroppen din mindre, strammere og får mer form. Fordelen er at du raskere vil se fremgang når du går ned i vekt. Kanskje var det ikke nødvendig å gå ned 10 kiloene? Trener du styrketrening og blir sterkere, kan det være at det holdt med 5 kilo. Jo mindre du går ned i vekt, jo enklere er det!

Fiberrike grønnsaker inneholder nesten ikke energi (kcal), tar opp plass i magen og er kjempesunt. Spis så mye grønnsaker du vil, men varier. Du kan lage pure, spise de rå, bake de inn i kjøttfarser, bruke dipp, osv osv. Mulighetene er faktisk uendelige.

Det finnes så mye grønt å velge i at det ikke er noe som heter at det ikke smaker godt. Grønnsaker tilfører både farge og konsistens. De beste kokkene i verden sier de hever smaksopplevelsen.

Hva med fett og karbohydrater? Det er mindre viktig. Jeg anbefaler deg ikke å kutte ut en av delene, men om du spiser mest karbohydrater eller mest fett har ikke så mye å si for resultatet. Det viktigste er at du liker maten du spiser.

Liker du maten så styrkes vanene mye raskere. 

Den gode opplevelsen

Ta deg tid. Planlegg dagen og uken. Denne gangen skal du lykkes. Det betyr ikke at du ikke får hindringer på veien eller at du kanskje kan rote deg litt bort i skogen. Men på samme måte som at det ikke nytter å kaste fra seg kartet, så nytter det ikke å gi opp. Da rykker du bare tilbake til start. Du kan alltid lære mye av det du gjør.

Noe av det som kjennetegner vinnere, er at de lærer av feilene. De erfarer ikke bare feilene, de lærer! 

Prøv min taktikk. Spis litt mindre. Spis mat som du digger. Sjansen for at du klarer å følge en kostholdsplan blir så uendelig mye større. Det gir mestringsfølelse, og du slipper å engste deg for dårlig samvittighet og skyldfølelse.

Gode vaner er selve nøkkelen til en sunn livsstil. Ikke gjør noe du ikke trives med. Søk etter lystbetonte hverdagsaktiviteter. Gjør styrkeøvelsene du liker best. Bli sterk i dem. For all del unngå torsk og brokkoli. Om du ikke elsker det da!

Guide: Slik forbrenner du magefett på rekordtid!

About the Author

Veronica
Veronica (37) er daglig leder og grunder av ElitePT. Hennes ekspertise er vektreduksjon og livsstilsendring. I 2015 ble hun Norgesmester i Bikini Fitness for deretter å kapre en sterk 10 plass i EM. Som coach har hun fulgt opp over 1000 kunder, blant annet 4 Norgesmestre i Bikini Fitness og en lang rekke medaljevinnere i nasjonale og internasjonale stevner.