Ødelegger sultfølelsen for deg?

Ødelegger sultfølelsen for deg?

For å gå ned i vekt (og fettprosent) må du forbruke mer energi enn du inntar. Hvis du ligger i et optimalt energiunderskudd vil den manglende energien hentes fra kroppens fettvev. Kombineres dette med et fornuftig kosthold med nok protein og styrketrening er det både mulig å beholde og bygge muskler (!)

Utfordringen

Sultfølelsen. Når du ligger i et kaloriunderskudd over en viss periode er det helt normalt å kjenne på sultfølelsen. Men hvis du går rundt mye sulten økes sannsynligheten for å overspise. En skikkelig utskeielse en dag i uka kan fort veie opp for det underskuddet du har opparbeidet deg i løpet av uken.

Heldigvis finnes det en del ting du kan gjøre. En av disse tingene er å øke inntaket av mat med lav energitetthet. Maten fyller godt opp i magesekken og gjør at du kan holde deg god og mett lengre, samtidig som du ligger i energiunderskudd. Satt på spissen kan du spise en trillebår med epler for samme energimengde som én sjokolade…Get the picture?

2 av de beste tipsene

Mat med lav energitetthet inkluderer alt av grønnsaker, bær, frukt, fisk, magert kjøtt og magre meieriprodukter. Motsatt har du eksempel på mat med høy energitetthet som nøtter, oljer, fete oster, fløte, det meste av godteri, frityrstekt mat, fastfood osv. Merk deg likevel at en del energitett mat OGSÅ er næringsrik. Slik som nøtter og kan fint inkluderes i moderate mengder. 10 nøtter kan fort bli til flere never. Lar du derimot majoriteten av energiinntaket ditt komme fra den første energien er det utrolig vanskelig å få i seg for mye energi.

Få i deg nok protein fordi det øker metthetsfølelsen, forbrenningen og bygger muskler. Få i deg nok mat med lav energitetthet. Disse to tipsene er veldig effektive når du ønsker å legge om livsstilen, samtidig som du kanskje har begynt å kjenne litt på sultfølelsen. Resultatet av dette leder oss igjen tilbake til min lille kjepphest: KONTINUITET. En kostplan du klarer å følge over tid er nøkkelen til langvarig suksess!

About the Author

Åge Bunde
Åge Bunde er utdannet personlig trener, sykepleier, NLP coach og ernæringsfysiolog. Viktigst er det derimot at han er lidenskapelig opptatt av trening, kosthold og helse.