Om barn, muskelmat og ansvar

Om barn, muskelmat og ansvar

På vei hjem fra skolen her om dagen spør venninnen til 6 åringen vår: ”Hvorfor er du aldri syk?” Vår seksåring svarer veslevoksent og selvfølgelig: ”Fordi jeg spiser mye muskelmat, og turner mye

Miljøskadet? Mulig det, men på en bra måte. Vi som foreldre har et kjempeansvar når det kommer til våre barn og kosthold. Det er en skremmende utvikling angående barn og overvekt. Jeg skal ikke dra opp masse tall og statistikker, dere vet hvordan ståa er. Kombinasjonen av mindre aktivitet, og prosessert energitett mat som både tilberedes og konsumeres raskt, er ingen god kombinasjon. 6 åringen vår er definitivt inne på noe. Bra kosthold og høyt aktivitetsnivå er to grunnpilarer for en god helse.

Vær ditt ansvar bevisst

En 6 åring går ikke i butikken og handler selv. Det er vi voksne som bestemmer hva som befinner seg i skuffer å skap, og så lenge det er sunn næringsrik mat som befinner seg der, så har man kommet langt. Så vær ditt ansvar bevisst, det er du som voksen som bestemmer og skaper gode vaner. Det er ofte mye misforstått godhet der ute, og man gir barna belønning og trøst i form av godis. Men det er først godhet om man har gitt dem en basis av god næring i bunn.

Jeg skal på ingen måte være noen moralist å si at man bare skal spise økologisk kortreist mat, som helst er tilberedt etter RAW-food prinsipper. Langt derifra. Det handler rett og slett om ta gjøre litt mer av det som er bra, og litt mindre av det som er dårlig.

Kunsten er å få barna til å forstå at kroppen trenger en basis av god næring for å fungere optimalt. Spise for prestasjon er en fin tilnærming, bevisstgjøring av hva som er bra og hva som er mindre bra. Ikke noe skummelt skille mellom ja/nei mat, bare lære at det handler om måtehold. 80/20 regelen er fin for barn også.

Praktiske tips i hverdagen

Planlegging: Skal du ut på tur, så ta med niste. Vi er fast på svømming hver lørdag, og hver eneste gang, uten unntak ser jeg det samme. Barn som kommer ut i garderoben og sier ”Jeg er suuuulten!!” De samme barna ser vi på butikken etterpå med juice og bolle i handa.. Det er jo i grunn barnelærdom (pun intended) at man blir sulten og trøtt av å være i bassenget. Så uansett når vi skal ut på noe som medfører at vi er borte mer enn 2-3 timer, lager jeg niste (sunn og enkel sådan) som jeg tar med til barna og meg selv.

Sjansen er mye mindre for å gå på en ”bolle og juice smell” da. Du vil også spare mye penger over tid ved å ta ved å smøre niste, samt at kroppen får de næringsstoffene den faktisk trenger.. Ha alltid med vannflaske. Barn er flinke til å drikke vann når de har det tilgjengelig.

Både barn og vi voksne fungerer best med kjente rutiner, også i matveien. De spiser en god frokost før skolen, (alltid en solid havregrøtporsjon + omega 3). Barna har lært, og kjent på, at de fungerer best når de spiser regelmessig og fyller opp med ”muskelmat” (et begrep vi har brukt om næringsrik sunn mat siden de var små) Matpakkene lager jeg klar kvelden i forveien, slik at det blir mindre stress på morningen.

Middag: Dette er ofte en utfordring for mange. Vi har funnet en god løsning, og lager stort sett alltid en ”standard” middag. En form for kjøtt, fisk, grønnsaker og potet, søtpotet, ris osv. Dette har vi gjort siden de var små, og de er vant til det. Ofte er det en fordel å ikke blande ingrediensene, barna liker å se og vite hva de spiser.. En dæsj ketchup, litt soyasaus og havsalt hører også med. Dette trenger ikke ta lang tid, poteter og kylling kan du steke samtidig på varmluft i ovnen, mens du damper grønnsaker og evt koker ris. Det hele går på 30 min +.

Lager du doble porsjoner har du til neste dag også, og da tar det 10 min å varme det.. Man trenger ikke gjøre det så avansert i hverdagen. Har du kresne barn, er det ofte du selv som har skapt dem. Men det finnes løsninger der også. Hva med å lage kjøttboller av karbonadedeig, og servere med pasta og tomatsaus og litt broccoli? Eller pannekaker/vafler av en røre med havregryn, egg, banan, cottage cheese, og litt salt og bakepulver? Den røra lager du på 1-2-3 med en stavmikser og bolle Men, er barna sultne nok, spiser de både grønnsaker og fisk.. Av og til er det lurt å ta den kampen. Det for ditt barns beste.

Godteri: Ikke gjøre noe ulovlig. Våre barn spiser nok minst like mye godis som andre barn, kanskje mer. Men det er på toppen av et kosthold som dekker næringsbehovet, både av mikro og makronæringsstoffer. Først muskelmat, så godis. Balanse er nøkkelord her. Om barna er veldig aktiv trenger de selvfølgelig mer næring. Så lenge basalbehovet er dekket som nevnt over, så kan de siste kaloriene fint komme i form av en form for godis.

Her kan man også være kreativ å lage sunnere godis. Alle barn elsker oppskåret frukt, og alt som kommer på et spyd er stas. Jordbær med smeltet mørk sjokolade oppå, blåbær og vaniljekesam, mulighetene er mange.

Vi voksne kan også lære av barna! Barn har nemlig en veldig god egenskap vi voksne burde hatt mer av. De autoregulerer inntaket av mat så fremst vi ikke snakker om godis.. De spiser til de blir passe mett, og stopper da. Barna kan spise middag, og i neste øyeblikk hopper de på trampolinen.. Det er ikke alle voksne som føler for å gjøre det etter en litt for stor middagsporsjon. Da blir det ofte sofaen i stedet for trampolinen. Ha det i bakhodet neste gang du skal til å forsyne deg en gang til..

Jeg ser på det som min største og viktigste oppgave her i livet og gi barna våre det best tenkelige utgangspunkt for å lykkes i voksenverdenen. Et bra kosthold og oppfordring til aktivitet og mestring er en viktig del av den prosessen. Led og lær med eksemplets makt. Vær et godt forbilde, og vær bevisst på hvor stor påvirkningskraft du har ovenfor dine barn.

-Barn går best på bra drivstoff-

About the Author

Åge Bunde
Åge Bunde er utdannet personlig trener, sykepleier, NLP coach og ernæringsfysiolog. Viktigst er det derimot at han er lidenskapelig opptatt av trening, kosthold og helse.