Styr unna alle lavkalori-dietter

Styr unna alle lavkalori-dietter

Det er på tide å starte et opprør mot lavkalori-diettene.  Diettene alt for mange tror er effektiv når de ønsker å legge om livsstilen eller skal prikke inn en god fysisk form. Argumentene mot en slik diett og en slik tankegang er tallrike. Likevel er det mange som ikke bare selv spiser slik, men som også gir anbefalinger til andre om å spise veldig lite mat. Hårreisende.

Så, hva er problemet med en lavkalori-diett?

1. Sjansen er stor for å mislykkes

Det kan være vanskelig nok å spise riktig uten å måtte forholde seg til lite mat. Men enda vanskeligere blir det jo mindre du spiser. Det blir litt som å tro at man er i stand til å bygge et hus alene etter å ikke ha klart å skru sammen en kontorstol fra IKEA. Før eller siden vil du sprekke og etter hvert vil dette bare bli nok et dårlig forsøk på å få det til.

2. Du lærer ingenting om gode vaner

Hvis du ønsker å legge om livsstilen din handler det i stor grad om å etablere gode vaner. En lavkalori-diett gir deg ingen gode vaner. Den gir deg kun en forståelse av at noe skal være hardt og kortvarig.

3. Du får urealistiske forventninger

Noe som føles så hardt og vanskelig, må jo være utrolig effektivt. Ikke sant? Slik er det nødvendigvis ikke. Du kan riktignok gå ned ganske mye i vekt i begynnelsen, men statistikken viser at nesten alle mislykkes når målet er å gå ned mye i vekt. Da bør du heller være mer opptatt av å forbrenne fett, bygge muskler og la flere ting enn kroppsvekten bety noe.

4. Du må forholde deg til mange begrensninger

Et kosthold eller en diett med veldig lite mat gir ikke mye spillerom. For å i det hele tatt ha muligheten til å følge dietten må du styre unna all mat med høy energitetthet (les: mat med mye kcal per hundre gram). Dette gir fort en feilaktig forståelse av at slik mat er usunn. Selvsagt er både nøtter, avokado, laks m.m noe som fint kan høre med i et variert og fornuftig kosthold. Likhetstegnet mellom kalorifattig mat og sunnhet er uheldig og kan være vanskelig å omstille seg fra senere.

5. Det kan være fort gjort å overspise

Hvis du nekter deg selv mye mat (fordi det ikke er rom for den type mat i et så strengt kosthold) er det mange som bruker mye tid på å tenke på den maten som er forbudt/ikke lov. De tilbakemeldingene jeg har fått fra kunder som tidligere har prøvd seg på slike dietter, er at de før eller siden sprekker, overspiser og får veldig dårlig samvittighet etterpå. De føler skam og er skuffet over at de ikke klarte å følge kostholdet. Resultatet er at de blir enda strengere med seg selv og potensielt straffer seg med økte treningsmengder.

6. Den gir økt risiko for mangel på livsviktige næringsstoffer

Flere undersøkelser som har sett på inntaket av vitaminer og mineraler i forskjellige populære dietter viser at folk ikke når opp til anbefalingene. Størst mangel var knyttet til biotin, vitamin D, vitamin E, krom, jod og molybden. Mangler som kan knyttes til alvorlige sykdommer.

Næringsstoff Viktigste kilder i kostholdet
Tiamin (B1) Kornvarer, kjøtt, innmat, melk, melkeprodukter, grønnsaker, frukt, bær
Riboflavin (B2) Melk, ost, kjøtt, innmat
Niacin Kjøtt, fisk, belgvekster, kornvarer
Pyridoksin (B6) Kjøtt, lever, kornvarer
Vitamin B12 Kjøtt, innmat, fisk, egg, melk, ost
Folsyre Grønnsaker, frukt, lever, kornvarer
Pantotensyre Animalske matvarer og kornvarer
Biotin Innmat, meieriprodukter, grønnsaker
Vitamin C Frukt, fruktjuice, bær, grønnsaker, poteter
Vitamin A Lever, melk, margarin, fet fisk, tran, frukt og grønnsaker
Vitamin D Fet fisk, tran, melk- og meieriprodukter (som er tilsatt)
Vitamin E Margarin, vegetabilske oljer, kornprodukter, frukt og grønnsaker
Vitamin K Grønne bladgrønnsaker, margarin, planteoljer, meieriprodukter, frukt, kjøtt, fisk
Jern Grove kornprodukter, kjøtt, blod, innmat, leverpostei, grønne grønnsaker
Kalsium Melk, meieriprodukter, sardiner, grønne grønnsaker, mandler
Kalium Poteter, frukt, bær, grønnsaker, melk, meieriprodukter
Natrium Brød, ost, kjøttprodukter, fiskeprodukter
Sink Kjøtt, melk, melkeprodukter, grove kornprodukter
Kopper Kornvarer
Magnesium Grønnsaker, grove kornvarer, kjøtt og innmat
Selen Kornvarer, fisk, kjøtt, innmat, melk og melkeprodukter

7. Dietten sier ingenting om hva som skjer etterpå

Hva gjør du etter å ha fulgt lavkaloridietten i en uke, tolv uker, 20 uker? Enten du er fornøyd eller ikke fornøyd med resultatet, vil dette spørsmålet dukke opp før eller siden. Skal du først prøve deg på denne tilnærmingen må du ha en plan. Ikke bare over de neste ukene, men også hva du gjør på et senere tidspunkt.

lavkalori

Linn ble frisk fra spiseforstyrrelser og vil aldri tilbake til en restriktiv og streng diett.

8. Sosiale begrensninger ødelegger

Mens du med en fornuftig omlegging av kostholdet fortsatt kan nyte fredagstacoen, må du med en lavkalori-diett kutte ut mye som kan gi sosiale utfordringer. Både innad i familien, men sannsynligvis også i vennekretsen. Er du ikke så heldig å ha familien eller vennekretsens fulle støtte (ja, forskning viser at støtte er veldig viktig), så får du i alle fall ikke noe mer av det, når du skal leve på salatblad, kyllingfilét og brokkolitopper.

9. Det kan trigge spiseforstyrrelser

Spiseforstyrrelser er komplekse psykiske lidelser som har flere risikofaktorer, men det å spise veldig lite mat gjør sjeldent ting bedre. Det kan forstyrre søvn, gi redusert sexlyst, lavere hormonproduksjon, gjøre deg mer nedstemt osv. Summen av kjente og ukjente faktorer tilsier at du utvilsomt heller bør vurdere en annen metode.

10. Det skurrer med andre mål du har

Sannsynligvis er ikke det å gå ned i vekt og komme i bedre form det eneste målet eller ønsket du har. Et oversett problem med lavkalori-dietter er at målet om å spise lite står i konflikt med andre mål du har. Det kan være at du ønsker at familien skal sette av en kveld i uka til ekstra kos (eller fredagstacoen som er nevnt tidligere).

Gjør endringer som varer. En diett varer ikke

Jeg hater ordet diett. Selv om jeg også kan finne på å bruke d-ordet, vegrer jeg meg. Hvorfor ikke heller bruke energien sin på fornuftige og gjennomtenkte endringer som lar seg holde i det lange løp? Det gjør det mye enklere for viljestyrken også. For om du ikke har viljestyrke nok til å spise fornuftig i utgangspunktet – hvorfor skulle du plutselig ha det om du i tillegg spiste veldig lite?

Linn (avbildet øverst) viser hva et fornuftig forhold til mat og tung styrketrening har gjort for henne, etter å ha slitt med spiseforstyrrelser.

About the Author

Åge
Åge er utdannet personlig trener, sykepleier, NLP coach og ernæringsfysiolog.